# Truck -& Bus

Nieuwe truckbanden uit Conti Eco Gen 5-gamma combineren lage rolweerstand met hoog kilometerrendement

Eco Gen 5 De Conti Eco HS 5 voor de stuuras en de Conti Eco HD 5 voor de aandrijfas zijn nu verkrijgbaar in verschilende landen in de EMEA-regio.
  • De vijfde generatie Conti Eco-banden van Continental richt zich tot regionaal en langeafstandstransport
  • Speciale rubbercompounds combineren een optimale rolweerstand met een hoog kilometerrendement
  • Fleetklanten besparen brandstof en verlagen hun CO2-uitstoot
  • Kostenefficiëntie en duurzaamheid gaan hand in hand bij dit nieuwe gamma

Diegem, 22 april 2024. Continental heeft de vijfde generatie van het Conti Eco-gamma voorgesteld. Deze nieuwe vrachtwagenbanden zijn perfect afgestemd op de behoeften van klanten in de transportsector en op de snel veranderende regelgeving, waardoor ze ook beantwoorden aan alle eisen van de Europese Taxonomieregeling voor wagenparken. Met de volledig nieuw ontwikkelde truckbanden van Continental kunnen transportbedrijven hun brandstofverbruik en CO2-uitstoot sterk reduceren, zowel bij regionaal vervoer als bij langeafstandstransport. Een kostenreductie is het resultaat. Met de nieuwe generatie Conti Eco-banden zijn de R&D experts van het merk erin geslaagd om de tegenstrijdige doelstellingen van een geoptimaliseerde rolweerstand en een hoog kilometerrendement met elkaar te verenigen. De banden zijn vanaf nu verkrijgbaar in een groot aantal EMEA-landen, en dat in de versies Conti Eco HS 5 voor de stuuras en Conti Eco HD 5 voor de aandrijfas.

Continental heeft jarenlang intensief gewerkt aan de ontwikkeling van het nieuwe productgamma en heeft in de aanloop naar de marktintroductie uitgebreide tests uitgevoerd. “We twijfelen er niet aan dat we onze klanten de juiste band op het juiste moment bieden,” vertelt Ferdinand Hoyos, hoofd van de afdeling replacement market EMEA bij Continental. De stijgende personeelskosten, behoren net als de investeringen in duurzaamheid en snel veranderende wet en -regelgeving, tot de meest genoemde uitdagingen voor fleetmanagers in Europa. Uit een recente studie van Boston Consulting voor de European Association of Automotive Suppliers (CLEPA) blijkt dat de total cost of ownership nog steeds het doorslaggevende beslissingscriteria is, maar dat duurzaamheidscriteria alsmaar zwaarder wegen als aankoopcriteria, zowel voor OEM’s als in de vervangingsmarkt. “Duurzaamheid en kostenefficiëntie gaan bij Continental al lang hand in hand,” legt Hoyos uit. “En de interesse op dit gebied neemt nu in de hele markt toe, wat onze strategie nog extra kracht bijzet.”

Consolidatie van bandengamma’s voor vrachtvervoer

Geoptimaliseerde rolweerstand, hoog kilometerrendement – Continental introduceert de nieuwe, vijfde generatie van Conti Eco-banden voor langeafstandsvervoer en regionaal vrachtvervoer.

Met de nieuwe, vijfde Conti Eco-generatie reduceert Continental het aantal bandengamma’s voor goederentransport. “Onze nieuwe band bouwt voort op zijn succesvolle voorgangers – de Conti EcoPlus Gen3+ voor langeafstandstransport en de Conti EcoRegional Gen3+ voor regionaal transport,” aldus Hinnerk Kaiser, die verantwoordelijk is voor de ontwikkeling van truck- en busbanden bij Continental. “De nieuwe Conti Eco combineert de beste kwaliteiten van de Conti EcoPlus en Conti EcoRegional en tilt ze naar een hoger niveau.”

Dat wordt mogelijk gemaakt door de geoptimaliseerde rolweerstand en het hogere kilometerrendement, van oudsher tegenstrijdige doelstellingen in de wereld van de bandenontwikkeling. “In het verleden was het vaak zo dat banden die bijzonder soepel liepen – en dus minder aandrijfenergie nodig hadden – minder robuust en duurzaam waren,” merkt Kaiser op. Nu concentreren de bandenontwikkelaars bij Continental zich op maatregelen die de rolweerstand in alle componenten verbeteren (de constructie van het karkas, het loopvlak en het design van de algehele contouren en het loopvlak) zonder daarbij het kilometerrendement aan te tasten. De loopvlakken dragen met hun tweelaagsconstructie en innovatieve compounds bij tot het hoge kilometerrendement en de uitzonderlijke robuustheid en optimaliseren tegelijk de rolweerstand. Via de compound van het loopvlak kunnen de ontwikkelaars het kilometerrendement en de robuustheid optimaliseren.

Conti Eco HS 5 en HD 5 met lagere rolweerstand en hoger kilometerrendement

De technische prestatieparameters zijn duidelijk. Op de stuuras zit een dikkere onderlaag rubber (base) met een compound die de rolweerstand verlaagt, terwijl er voor het contactoppervlak compounds met een hoger kilometerrendement kunnen worden gebruikt. Op de aandrijfas draagt het geoptimaliseerde schouderdesign met innovatief lamelontwerp in de schouderzone in belangrijke mate bij tot een gelijkmatige bandenslijtage, die ook een positief effect heeft op het kilometerrendement. Het karkas omvat verschillende rubbercompounds en een nieuwe hielgeometrie op maat om de rolweerstand te optimaliseren. Deze maatregelen zorgen samen voor een 12 procent lagere rolweerstand en een 10 procent hoger kilometerrendement ten opzichte van de twee vorige producten.

De geoptimaliseerde rolweerstand en het hoge kilometerrendement van de nieuwe Conti Ecobanden hebben een positief effect op hun ecologische voetafdruk. “Als ons product de brandstofefficiëntie van een vrachtwagen verhoogt en langer meegaat, resulteert dat in een lagere CO2-uitstoot,” zegt Hinnerk Kaiser. De juiste banden kiezen wordt dus nog belangrijker, niet in het minst met het oog op de op uitstoot gebaseerde tolheffingen voor fleetmanagers in de EU. “Door de uitlopende EcoRegional HS 3+- en HD 3+-banden te vervangen door de nieuwe Conti Eco HS 5 en HD 5 op een vloot van honderd voertuigen die ongeveer 80.000 km per jaar afleggen in regionaal gebruik, kan een transportbedrijf jaarlijks tot 69.000 euro en 120 ton CO2 besparen*."

Met de nieuwste generatie Conti Eco-banden kunnen vrachtwagenparken efficiënt brandstof besparen en hun CO2-uitstoot aanzienlijk verlagen. Met de nieuwste generatie Conti Eco-banden kunnen vrachtwagenparken efficiënt brandstof besparen en hun CO2-uitstoot aanzienlijk verlagen.

Voortgezette focus op loopvlakvernieuwing

Bovendien maken de nieuwe banden een overtuigende indruk met hun uitstekende grip, zorgen ze ervoor dat zware vrachtwagens veilig en trefzeker kunnen rijden – zelfs bij wisselende weersomstandigheden – en bieden ze gedurende hun hele levensduur een uitstekende tractie. Klanten kunnen ook vragen om ze rechtstreeks af fabriek te leveren met sensoren van de nieuwste generatie. Zo kunnen Conti Eco Gen 5-banden de digitalisering van het vrachtwagenpark versnellen en maken ze – in combinatie met de bandenbeheeroplossing ContiConnect 2.0 – realtime bewaking op afstand en voorspellende serviceplanning mogelijk. Dat helpt de operationele kosten van banden aanzienlijk te verlagen, net zoals Continental dat doet met zijn oplossingen voor loopvlakvernieuwing. “We hebben de karkassen van de nieuwe Conti Eco vanaf het begin zo ontworpen dat ze uitermate geschikt zijn voor loopvlakvernieuwing. Het nieuwe bandengamma draagt op deze manier ook bij aan een grotere kostenefficiëntie en duurzaamheid in de transportsector,” aldus Hinnerk Kaiser. Een band met vernieuwd loopvlak omvat tot 70 procent materiaal van de oude band en kost tot 40 procent minder dan een nieuwe band, terwijl hij hetzelfde kilometerrendement biedt en even veilig is.

De nieuwe Conti Eco-banden zullen verkrijgbaar zijn in diverse maten, te beginnen met:

• 315/70 R22,5 Conti Eco HS 5

• 315/80 R22,5 Conti Eco HS 5

• 385/55 R22,5 Conti Eco HS 5

• 385/65 R22,5 Conti Eco HS 5

• 315/70 R22,5 Conti Eco HD 5

• 315/80 R22,5 Conti Eco HD 5

*) Gebaseerd op interne tests en berekeningen op het gebied van rolweerstand en kilometerrendement.
Truck: 4x2 rigid truck (VECTO subgroup 4RD)
Dieselprijs: Gemiddeld 1,50€/ Liter
Applicatie 30% snelweg/ 70% Regionaal